Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Patricia - WaarBenJij.nu Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Patricia - WaarBenJij.nu

Bandung

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

30 September 2013 | Indonesië, Bandung

Hierbij een verslag van Jakarta en Bandung. Ik schrijf dit verslag vanuit de bus. Ik kom er net achter dat we daar wifi hebben!

Het was voor mij wel een shock om in Jakarta te zijn en zo veel armoede, vervuiling en drukte te zien. Het stonk daar vreselijk. We hebben het nationaal monument gezien, de haven en de oude stad waar nog veel Nederlandse huizen staan. Ook zijn we naar taman mini geweest, een soort madurodam. Daar zijn alle 33 provincies van Indonesie nagebouwd. We hebben alleen west sumatra gezien, heel mooi vooral de bouwstijl van de huizen.

Toen door naar Bogor. Een verademing qua klimaat en minder vervuiling. Daar hebben we de plantentuin gezien. Heel veel bijzondere bomen en planten gezien, zoals amandelbomen, worstbomen (ze bestaan echt), bamboe en rotan. Het rook daar super lekker.

Vervolgens ging de reis verder naar Bandung. Hier is mijn vader geboren. Onderweg zag ik het natuurschoon van Indonesie. Veel bergen, rijstvelden, beken en rivieren. Adembenemend mooi. Bandung is ook een drukke stad, maar niet als Jakarta. Hier zijn vooral veel jongeren en veel winkels met spijkerbroeken en leer. Bandung staat bekend om een gebakje genaamd klappertaart. De volgende dag zijn we naar de krater gegaan ten noorden van de stad. De rit was weer prachtig. Het land is nog mooier dan ik dacht. De mensen leven langs de weg, overal wordt eten gekookt op straat en verkocht en heel grappig, ook veel jongens met gitaren. Voor de krater moesten we hoog de bergen in. Het stonk daar vreselijk naar zwavel. Flinke wandeling gemaakt samen met Detta, een surinaams3 vrouw die ook alleen reist (en nog een polaroid camera heeft met doordraaifunctie). Daarna naar de heetwaterbronnen tussen de rijstvelden. Er waren 4 baden met heet water, erg lekker en goed voor de spieren. Tot slot nog een anklung optreden van veel kinderen. Dat was erg mooi, beetje emotioneel zelfs, die schattige donkere kleintjes hebben echt ritme in het lijf zitten, zo leuk om te zien. We hebben ook zelf geleer de anklung te spelen en ik heb met een indonesisch meieje gedanst.

In de avond ben ik samen met Detta in de taxi naar de straat gereden waar mijn opa, en waarschijnlijk ook mijn vader, heeft gewoond. Gelukkig ging het door, want de avond ervoor kwam de taxi niet opdagen. Erg lief dat Detta mee ging. Het is een hele rustige straat met grote, luxe huizen. Erg groot verschil met de rest van de stad. De huizen zijn ongeveer 60 jaar oud. Het is ook een groene straat met veel bomen. Ik heb zo veel mogelijk foto's gemaakt van de huizen. Het was wel donker, maar zijn goed tot redelijk gelukt. Het was heel bijzonder om daar te zijn, het moet nog steeds een beetje tot me doordringen. Ik zie hier zo veel, de indrukken zijn enorm. Het zal de komende tijd wel gaan landen. Het voelde in ieder geval heel goed om daar te zijn in de straat. Ik vroeg me af waarom je dit moois zou kunnen achterlaten.

Foto's volgen nog als het lukt te uploaden. Het programma is erg vol. Iedere dag half 5 op en vele uren en afstanden in de bus. Maar ik geniet met volle teugen, het is zo mooi hier, de uitzichten zijn adembenemend. Ik ben waarschijnlijk helemaal gesloopt hierna, maar dan kan ik nog 2 weken relaxen op bali in mijn eigen tempo. Gelukkig heb ik met een paar mensen een leuke klik, dus het is wel heel gezellig.

Dit verslag omvat de grote lijnen. Als ik alles moet schrijven, kan ik een boek verkopen en dat zal ik jullie niet aandoen :) tot de volgende keer!

LIEFS EN DIKKE KUS!




  • 30 September 2013 - 10:56

    Tamaar:

    Wat heerlijk om te lezen lieverd!! Wat een bijzondere ervaring.. Heel gaaf. Ja hoop amoede in indo maar als je ziet hoe blij en dankbaar de mensen zijn voor wat ze hebben, kunnen de meeste NL-ers er nog wat van leren.. Wat een mooi volk! Dikste kus!!

  • 30 September 2013 - 10:57

    Nico:

    Wat heerlijk je verhalen te lezen. Ik kan me helemaal inleven.
    Wat een contrast he daar in vergelijking met hier. Hoe is
    Het weer? En is het te doen met je rug? Ik kijk uit
    Naar je volgende verhaal. Blijf lekker genieten mop
    Trots op jou! Liefs Nico

  • 30 September 2013 - 14:37

    Henny:

    hoi lieffie,
    wat was ik blij weer iets van je te horen; maakte me een beetje zorgen; het was super om je verslag te lezen en wat fijn dat je het kunt vinden met je reisgenoten. het was vast heel bijzonder om in Bandung te zijn; vanaf hier wekte het een traantje bij me op; goed dat je het als fijn hebt ervaren. en ja die jongens met gitaren; echte indorock. de warmwater baden zijn hartstikke goed voor je rug. hartstikke goed te lezen dat het zo goed gaat, bijzonder is en dat je volop geniet. misschien moet je toch maar dat boek ooit eens gaan schrijven, maak in ieder geval aantekeningeni in je dagboek en schiet veel mooie plaatjes.\kijk nu al uit naar je volgende verslag. liefs ma oh ja ook nog groetjes van opa en oma.xxxx

Tags: k

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 7489

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 25 Februari 2015

Thailand

26 September 2013 - 22 Oktober 2013

Indonesie

Landen bezocht: